کشف یک روش جدید برای کاهش خطر ابتلا افراد دیابتی به بیماری های قلبی عروقی

28 فوریه 2018 - محققان آمریکایی معتقدند که ممکن است کشف جدید آنها به یک روش جدید برای کاهش خطر سکته مغزی و حملات قلبی در افراد مبتلا به دیابت منجر شود.
نتایج این مطالعه نشان داد پپتیدی که اثری مشابه با انسولین دارد، میزان قند خون و پیشرفت بیماری آترواسکلروز را در موشها کاهش می دهد.آترواسکلروز با تشکیل پلاک در داخل شریان ها ایجاد می شود و موجب بروز مشکلات قلبی عروقی از جمله سکته مغزی و حمله قلبی می گردد که افراد مبتلا به دیابت بیشتر از افراد بدون دیابت در معرض این عوارض خطرناک هستند.
در حالی که انسولین سطح قند خون را کاهش می دهد، نمی تواند خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش دهد. این مطالعه نشان داد که پپتید S597 قادر است گیرنده های انسولین را همانند خود انسولین فعال کند و همچنین به محافظت از عروق در برابر آترواسکلروز کمک نماید.
دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در این مطالعه، موشهای چاقی را که به ضعف تحمل گلوکز(نشانه ای از پیش دیابت) مبتلا بودند، با پپتیدS597 درمان کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد تعداد سلول های چربی سفید -که می تواند در پاسخ به التهاب ناشی از چاقی و سندرم متابولیک افزایش یابد-، در موش های تحت درمان با S597 کاهش یافت.
پس از درمان، موش ها سطح قند خون پایین تری داشته و پیشرفت ضایعات آترواسکلروز در آنها کاهش یافته بود. محققان همچنین دریافتند که میزان سلول های بنیادی سازنده ی خون در مغز استخوان موشهای چاق تحت درمان با پپتید S597 کاهش یافته و قابل مقایسه با موش های لاغر و سالم است.
پروفسور Karin E. Bornfeldt نویسنده ی ارشد این مقاله گفت: ما فکر می کنیم که این نتایج یک استراتژی مفهومی جدید درمانی را به عنوان راهی برای محافظت در برابر آترواسکلروز پیشرفته ی مرتبط با سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 ارائه می دهد.
پروفسور Bornfeldt و همکارانش می گویند: این مطالعه اولین مطالعه ای است که در آن اثرات پپتید S597بر سیستم عروق خونی گزارش شده است.
یکی از عواملی که محققان باید در ادامه ی این تحقیقات در نظر بگیرند این است که آیا تغییرات تعداد گلبول های سفید یک نتیجه کاملا مثبت است؟ گلبول های سفید خون بخشی از مکانیسم دفاعی سیستم ایمنی بدن هستند و در حالی که کاهش تعداد سلول های خونی ممکن است به کاهش سرعت آترواسکلروز کمک کند، اما ممکن است یک جنبه ی منفی داشته باشد و آن کاهش قدرت سیستم تعمیرات بدن است.نتایج این مطالعه در مجله ی Diabetes منتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/feb/study-unveils-possible-new-way-to-lower-cardiovascular-disease-risk-95291474.html